půjčovna aut

Autopůjčovny carsharing dobývají Prahu

Nový druh podnikání vznikl v nedávné době v oblasti automobilového odvětví. Moderní technologie usnadňují podnikatelům život a často se stávají konkurenční výhodou. Toho se snaží využít podnikatelé a provozují autopůjčovny nového typu takzvané carsharingy. Zásadní rozdíl je v tom, že si auto půjčujete a vracíte bez přítomnosti obsluhy autopůjčovny. Auto si můžete vypůjčit jen na pár hodin, v kteroukoli denní či noční hodinu. Samozřejmě, že se musíte v autopůjčovně nejdříve zaregistrovat, složit zálohu a kredit. Projetý benzín je již v ceně půjčovného. Ta se skládá ze dvou složek. První sazba je za hodinu, což je něco kolem padesáti korun, druhá sazba je za ujetý kilometr, což je něco kolem pěti korun. Ceny se liší podle toho, jaké auto si vypůjčíte, u které firmy si ho vypůjčíte a jaký balíček máte dokoupený.

carsharingMajitelé těchto autopůjčoven tvrdí, že půjčení jejich vozidel je výhodné pro lidi, kteří najezdí méně jak 10 000 km za rok, což vychází v průměru na necelých 30 kilometrů denně. Jejich tvrzení by se dalo ještě rozšířit o fakt, že musíte těch málo kilometrů stihnout ujet za co nejkratší doba a auto rychle vrátit, jelikož hodinová sazba se počítá, i když s autem nejedete. Pokud vám bude stát auto na zahradě, zaplatíte za 24 hodin třeba i 1200 Kč, a to jste se ani nepohnuli. Pokud se rozjedete, začne se k tomu připočítávat sazba za ujeté kilometry. Takže automobily z carsharingu se hodí pro někoho, kdo potřebuje za pár hodin najet málo kilometrů. Otázkou je, zdali by se nevyplatil spíše taxík. Jejich ceny spadly na dost nízkou úroveň, díky expanzi firmy typu Uber, takže pár kilometrů vás vyjde opravdu levně. Ještě navíc si můžete taxi objednat směrem k vašemu cíli, pak ho propustit a na cestu zpět si zavolat jiný. Nemusí na vás čekat, tím pádem mu čekaní nemusíte platit. A jelikož bude 30 kilometrů určitě v rámci Prahy, není s tímto řešením žádný problém.

Pokud potřebujete jezdit více či delší dobu, určitě se vám vyplatí autopůjčovna Praha. Zde jsou ceny o poznání nižší, pokud auto potřebujete na více jak jeden den v kuse. Ba co víc, auto z klasické autopůjčovny se vám již vyplatí přibližně od osmihodinového pronájmu. Minimální doba vypůjčení je sice 24 hodin, cena je ovšem již při této době nižší než u carsharingu. Proč se tedy carsharingové firmy poslední dobou hrnou do Prahy? Snaží se totiž představitele města přesvědčit o tom, že jedno jejich auto odstraní z ulic plno jiných aut a na to představitelé města slyší. Lidé své auto prodají a budou jezdit jejich vozy. Když úředníky přesvědčí, dostanou na oplátku levnou parkovací kartu do modré zóny. Jinak by za ni musely platit 30 000 Kč za rok, a to už je pořádný peníz. Motivace je tedy jasná. To je ta správná konkurenční výhoda oproti klasickým autopůjčovnám, které sice při stejné logice také odstraňují zbytečná auta z ulic, ale neumí správně lobbovat na správných místech. Zajištění parkovacích míst pro jejich auta je tudíž plně v jejich režii za tržní ceny.

carsharingMagistrát ovšem nastavil v současné době dost přísná pravidla pro majitele carsharingových společností, které se chtějí ucházet o bonusové parkovací karty za jejich zlomkové ceny. Tím pádem to budou mít hodně těžké. Rizika klasických autopůjčoven jsou všeobecně známá, k tomu se přidá dozor ze strany úředníků a potíže, které například s přebíráním bez obsluhy mohou nastat. Nedokážu si dost dobře představit, jak se dokazuje, že vrácené auto na ulici ve tři hodiny ráno je bez poškození. Také permanentně složená kauce se asi dost lidem nebude líbit. V autopůjčovně dostáváte kauci při vrácení okamžitě zpět, v carsharingu až v době, kdy ze systému vystoupíte. Takže vám může ležet 5 000 Kč na jejich účtu půl roku a při tom ani jezdit nebudete.

Kde nás najdete

Seznam aktualit